Ως μια “ομπρέλα” υπό την οποία εντάσσονται δράσεις και έργα στην κατεύθυνση της αειφορίας, της καινοτομίας, της τεχνολογικής επανάστασης και της κλιματικής αλλαγής, χαρακτηρίζεται πλέον η βιώσιμη κινητικότητα, όχι μόνο από την Ευρωπαϊκή Ένωση, αλλά από τη διεθνή κοινότητα, ενώ η ετήσια εκστρατεία, η οποία κινητοποιεί τους πολίτες, προκειμένου να αλλάξουν τη νοοτροπία και τις συνήθειές τους ως προς τις μετακινήσεις του, είναι μόνο “το ένα κομμάτι” της όλης προσπάθειας. Τα παραπάνω τονίζει μιλώντας στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9 FM” η Καλλιόπη Παπαδάκη, Εθνική Συντονίστρια Βιώσιμης Κινητικότητας.
Η κα Παπαδάκη επισημαίνει την “τεράστια αλλαγή” της κλιματικής αλλαγής, τόνισε πως η μετακίνηση των πληθυσμών επιβάλλεται πλέον να πραγματοποιείται με προδιαγραφές βιωσιμότητας, αφού “σύμφωνα με τους υπολογισμούς το 70% των αερίων που προκαλούν το πρόβλημα του θερμοκηπίου οφείλονται στις μετακινήσεις και τις μεταφορές”, ενώ υπενθυμίζει πως το φετινό σύνθημα της εκστρατείας είναι “Ας περπατήσουμε όλοι μαζί”.
Η αναφορά της κας Παπαδάκη στους στόχους της ΕΕ και στο πώς αυτοί μπορούν να συνδεθούν με καινοτόμες δράσεις των ελληνικών πόλεων γίνεται μετά τη βράβευση που έλαβε χώρα την Παρασκευή 5 Απριλίου στο Μέγαρο της Παλαιάς Βουλής, παρουσία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Η Εθνική Συντονίστρια Βιώσιμης Κινητικότητας σημείωσε δε πως το συγκεκριμένο υπουργείο, αλλά και το υπουργείο Μεταφορών “και γενικότερα όλοι οι συναρμόδιοι φορείς”, στοχεύουν σε μια αλλαγή νοοτροπίας σε γενικότερο πλαίσιο. «Έχουμε πέσει με τα μούτρα σε έναν αγώνα αφενός να αλλάξουμε το πώς οι ίδιοι οι πολίτες αντιλαμβάνονται τον τρόπο που πρέπει να μετακινηθούν και αφετέρου να τους δώσουμε και λύσεις, γιατί μπορεί να λέμε “άσε το αυτοκίνητο σου και πήγαινε με άλλο τρόπο στη δουλειά ή για βόλτα”, αλλά αυτός ο άλλος τρόπος πρέπει να υπάρχει» σημειώνει χαρακτηριστικά η κα Παπαδάκη.
“Αυτό σημαίνει λοιπόν ότι γίνεται προσπάθεια και σε θεσμικό επίπεδο, προκειμένου να προωθηθούν οι αναπλάσεις των πόλεων, να αλλάξουν τα χαρακτηριστικά τους, να έχουμε περισσότερη ασφάλεια όσον αφορά το ποδήλατο και το βάδισμα, περισσότερους πεζόδρομους, περισσότερους όχι ποδηλατόδρομους αλλά χώρους για το ποδήλατο, να υπάρχουν καλύτερα μέσα μαζικής μεταφοράς και από την άλλη, να υπάρχουν και κίνητρα για τους πολίτες να τα χρησιμοποιήσουν” συμπληρώνει και τονίζει πως το έτος 2018 ήταν μια χρονιά “αρκετά πολύπλοκη” στα χρονικά της εκστρατείας.
“Μέχρι το 2015 συμμετείχαμε στην εκστρατεία αυτή δειλά. Μετά το 2015 άρχισαν οι ελληνικές πόλεις να καταλαβαίνουν ότι είναι σημαντικό και κάθε χρόνο να έχουμε όλο και περισσότερες συμμετοχές. Το 2018 όμως η εκστρατεία συνδυάστηκε μαζί με την προώθηση των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), των σχεδίων δηλαδή που επεμβαίνουν πια στις πόλεις επί της ουσίας, κάνουν δηλαδή μελέτες, κάνουν έργα κλπ”, εξηγεί, και σημειώνει πως το 2018 η εκστρατεία για την Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας 2018 χάρη στον συνδυασμό της με τα ΣΒΑΚ αποτέλεσε μια ενέργεια την οποία “αγκάλιασε πολύ καλύτερα και ο τεχνικός κόσμος και το στελεχιακό δυναμικό των δήμων, πέραν δηλαδή από τους ανθρώπους που τρέχουν τα θέματα της ευαισθητοποίησης” κάτι που “πυροδότησε μια περαιτέρω έκρηξη”.
Η κα Παπαδάκη εξηγεί πως όλη η δυναμική υποστηρίζεται από το υπουργείο, το Πράσινο Ταμείο που χρηματοδοτεί τους δήμους κάθε χρόνο και σημειώνει πως γίνονται έργα στο θέμα των μεταφορών ενώ σε γενικές γραμμές τα ακαδημαϊκά ιδρύματα “είναι δίπλα στις πόλεις, να τους βοηθήσουν να κάνουν τα ΣΒΑΚ”. Εκτιμά δε πως όλες οι δράσεις που γίνονται στο πλαίσιο των εκστρατειών Βιώσιμης Κινητικότητας και των ΣΒΑΚ πρόθεση είναι να αποτελέσουν κάτι που θα είναι “πέρα από μια μόδα”, επειδή στην πράξη αλλάζουν τη μορφή της πόλης. “Πήγα στη Λάρισα και δεν τη γνώρισα από τα έργα που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια με βάση τα ΣΒΑΚ, είναι από τις πρώτες πόλεις που τα προχώρησαν. Αυτό λοιπόν το βλέπεις μετά στην καθημερινότητά σου και σου αρέσει,και το θέλεις…”
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ