Γενναίες αποφάσεις, βασισμένες σε ένα κοινό σχέδιο για την ενεργειακή απεξάρτηση της Ευρώπης, μέσω της διασφάλισης των αναγκαίων διασυνδέσεων για όλες τις χώρες, θα πρέπει να λάβει η ΕΕ. Την πεποίθηση αυτή εξέφρασε, μιλώντας στο συνέδριο του Economist στη Θεσσαλονίκη, ο Τζέρι Καλογηράτος, διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners του ομίλου εταιρειών Capital Group, μιας από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στην Ελλάδα, με 94 πλοία χωρητικότητας 10 εκατ. τόνων, συμπεριλαμβανομένου μεγάλου στόλου LNG carriers (φορτηγών μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου) τελευταίας γενιάς.
Μιλώντας από το βήμα του 2ου Τhessaloniki Metropolitan Summit, ο κ.Καλογηράτος πρόσθεσε ότι, βραχυπρόθεσμα, χρειάζεται επίσης ενιαίο σχέδιο για την απορρόφηση του σοκ των υψηλών τιμών της ενέργειας και τη στήριξη των καταναλωτών, ενώ επισήμανε τον κρίσιμο ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η ελληνική ναυτιλία στην εξισορρόπηση της κατάστασης.
Μηχανισμοί συλλογικότητας: «’Ο,τι έγινε με τα εμβόλια για την Covid-19, μπορεί να γίνει και με το LNG»
«Η τρέχουσα κατάσταση έδειξε ότι η ασφάλεια στην Ευρώπη περνά από μηχανισμούς που θα μας οδηγήσουν σε συλλογικές αποφάσεις. Είναι πολύ ξεκάθαρο ότι η ενέργεια πρέπει να θεωρείται ως ενιαία ενότητα (unity). Αυτό, κατά τη γνώμη μου, απαιτεί γενναίες αποφάσεις για την ενεργειακή απεξάρτηση, μέσω ενός κοινού πλάνου, που πρέπει να διασφαλίζει τις αναγκαίες διασυνδέσεις για όλες τις χώρες της ΕΕ, καλύτερες διασυνδέσεις αγωγών και ηλεκτρικού δικτύου, με χρήση του ευρωπαϊκού στόλου, των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και της πυρηνικής ενέργειας στην κατανάλωση όταν υπάρχει έλλειμμα» σημείωσε ο κ.Καλογηράτος.
Υπενθύμισε τα οφέλη που απόλαυσε η ΕΕ, όταν ακολούθησε συλλογική προσέγγιση με τα εμβόλια και τους εμβολιασμούς για την Covid-19: «το ίδιο μπορεί να γίνει με το Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο (LNG) και αυτό θα σήμαινε ότι η Ευρώπη θα μπορούσε να προχωρήσει με αποφασιστικό τρόπο» είπε.
Πρόσθεσε ότι η ενωμένη Ευρώπη πρέπει να δώσει μάχη ενάντια σε όλες τις προκλήσεις, αλλά τη μάχη αυτή δεν μπορούν να τις δώσουν μόνες τους οι κυβερνήσεις, παρά χρειάζεται και οι επιχειρήσεις να κινητοποιηθούν.
Τέλος εποχής με τον θάνατο της Βασίλισσας Ελισάβετ και επιχειρήσεις-κολοσσοί υπό χρεοκοπία
«Η Ευρώπη βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι και έχει δύσκολες αποφάσεις να λάβει. Ο θάνατος της Βασίλισσας Ελισάβετ μοιάζει σαν ένα τέλος εποχής, μιας εποχής που είχαμε αυξημένη ευημερία, σταθερότητα και φυσικά ειρήνη στην Ευρώπη. Οι προκλήσεις που έχουμε να αντιμετωπίσουμε είναι πολύ μεγαλύτερες από ό,τι μπορούσαμε να φανταστούμε πριν από λίγους μήνες» υπογράμμισε και πρόσθεσε ότι κατά τη διάρκεια συζητήσεων που είχε με εκπροσώπους σειράς κολοσσιαίων επιχειρήσεων κοινής ωφέλειας στην Ευρώπη την τρέχουσα εβδομάδα, σε χώρες όπως η Γερμανία, η Αυστρία, η Φιλανδία και η Σουηδία, διαπίστωσε ότι πολλές από αυτές είτε έχουν ήδη χρεοκοπήσει είτε βρίσκονται στο χείλος της χρεοκοπίας και η αγωνία για το πώς θα καλυφθούν οι ενεργειακές ανάγκες τον φετινό χειμώνα, με κλειστές τις στρόφιγγες του ρωσικού αερίου, είναι κάτι παραπάνω από εμφανής.
Αναφερόμενος στη βιομηχανία παραγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), ο κ.Καλογηράτος διατύπωσε την εκτίμηση ότι στα επόμενα δύο- τρία χρόνια, μέχρι να δημιουργηθούν νέες υποδομές υγροποίησης φυσικού αερίου, στις ΗΠΑ και τον υπόλοιπο κόσμο, δεν θα υπάρχουν επαρκείς ποσότητες φυσικού αερίου μέσω LNG, γιατί το υφιστάμενο LNG υπό προσφορά είναι περιορισμένης ποσότητας. ‘Αρα, στα επόμενα δύο-τρία χρόνια οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν το θέμα της ενεργειακής ανεπάρκειας, θα χρειαστεί να αναζητήσουν προμήθειες από τρίτα μέρη, ευρισκόμενες ενώπιον υψηλών τιμών και ελλείψεων, έστω βραχυπρόθεσμα, γιατί το φυσικό αέριο είναι ζωτικό όχι μόνο για τη θέρμανση και ηλεκτροδρόμηση, αλλά και για την παραγωγή αμμωνίας, απαραίτητης, π.χ, για λιπάσματα και το πλαστικό. «Αυτό θα επηρεάσει όχι μόνο τους καταναλωτές αλλά και τις βιομηχανίες και θα προκαλέσει έναν φαύλο κύκλο στην οικονομία» συμπλήρωσε.
Ο ρόλος της πρωτοπόρου ελληνικής ναυτιλίας και το κινεζικό μονοπώλιο στις πρώτες ύλες για κατασκευή μπαταριών
Η πρωτοπόρος ελληνική ναυτιλία παίζει σε αυτό το πεδίο σημαντικό θετικό ρόλο, «γιατί έχουμε τα πλοία LNG και επίσης σχεδιάζουμε να δώσουμε στη Γερμανία τη δυνατότητα να εισάγει μέσω θαλάσσης σημαντικές ποσότητες αερίου για το χειμώνα. Φαντάζεστε τι θα συνέβαινε αν αυτός ο στόλος ήταν στα χέρια της Ρωσίας, τι θα σήμαινε κάτι τέτοιο για την Ευρώπη και τις ενεργειακές επιλογές της;» διερωτήθηκε ο κ.Καλογηράτος και πρόσθεσε: «Η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία και η ασφάλεια στις πρώτες ύλες, τα τρόφιμα και την ενέργεια πρέπει να διαφυλαχθούν και να μην αφήσουμε το πλεονέκτημα της τεχνογνωσίας να περάσει σε ξένα χέρια».
Υπογράμμισε ότι χρειάζεται να υπάρξει σοβαρή σκέψη για την επάρκεια -και τη μελλοντική ανεξαρτησία- της Ευρώπης όχι μόνο σε ό,τι αφορά την ενέργεια, αλλά και άλλους στρατηγικούς πόρους, αναφέροντας ενδεικτικά ότι η Κίνα είναι ήδη μπροστά στο πεδίο των πρώτων υλών για κατασκευή μπαταριών, δημιουργώντας μονοπώλιο σε έναν κρίσιμο κλάδο.
Το τέλος του καπιταλισμού;
Ερωτηθείς αν όλα όσα συμβαίνουν σήμερα ανά τον πλανήτη μπορεί να σημάνουν και το τέλος του καπιταλισμού, ο κ.Καλογηράτος απάντησε: «Ο,τι γνωρίζαμε και ίσχυε τα τελευταία τουλάχιστον 60 χρόνια είναι πια υπό αμφισβήτηση. Ουσιαστικά η Ευρώπη είναι σε πόλεμο, μπορεί να είναι οικονομικός, αλλά είναι πόλεμος και σε περιόδους πολέμου χρειάζονται διαφορετικές προσεγγίσεις (…) Θα υπάρχουν ερωτήματα, που θα πρέπει να απαντηθούν με διαφορετικό τρόπο. Η Ευρώπη πρέπει να αντιδράσει με τρόπο, ώστε μετά από αυτό όλο ο καπιταλισμός να μείνει αλώβητος ως προς τον τρόπο που λειτουργεί, αλλά θα υπάρχουν στιγμές ακραίων καταστάσεων, που οι κυβερνήσεις θα πρέπει να παρέμβουν».
Αλεξάνδρα Γούτα
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ