Η ηλεκτροκίνηση μπορεί να μπήκε πριν από χρόνια στην καθημερινότητά μας, όμως υπάρχουν κάποιες αυτοκινητοβιομηχανίες που συνεχίζουν να επενδύουν παράλληλα και στην τεχνολογία υδρογόνου. Άλλες έχουν κάνει πολλά βήματα προόδου και άλλες βρίσκονται στο στάδιο της ανάπτυξης. Άλλες έχουν απορρίψει την ιδέα του υδρογόνου, ενώ αρκετές περιμένουν τις εξελίξεις. Το σίγουρο είναι ότι οι κυψέλες υδρογόνου στα αυτοκίνητα θα μας απασχολήσουν στο μέλλον σε μεγάλο βαθμό.
Το ζήτημα σίγουρα απασχολεί την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), αλλά και τον οργανισμό Hydrogen Europe, που πριν λίγες ημέρες εξέφρασαν την ανησυχία τους για την υλοποίηση των στόχων που αφορά την ανάπτυξη των σταθμών ανεφοδιασμού με υδρογόνο και σημείων φόρτισης ηλεκτρικής ενέργειας για τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα.
Οι δύο πλευρές επισήμαναν ότι θα πρέπει να υπάρχει ένας σταθμός ανεφοδιασμού υδρογόνου κάθε 100 χιλιόμετρα, τουλάχιστον ένας διανομέας 700 bar σε κάθε σταθμό ανεφοδιασμού υδρογόνου, ένας σταθμός ανεφοδιασμού υδρογόνου με υγρό υδρογόνο κάθε 400 χιλιόμετρα και ένας τουλάχιστον σταθμός ανεφοδιασμού υδρογόνου σε κάθε πόλη.
Από την άλλη πρόσφατες ανακοινώσεις από διάφορους κατασκευαστές οχημάτων δείχνουν ότι περίπου 50.000 υδρογονοκίνητα βαρέα επαγγελματικά οχήματα θα είναι σε λειτουργία στην Ευρώπη μέχρι το τέλος της δεκαετίας, εάν υπάρξουν οι συνθήκες πλαισίου και οι υποδομές ανεφοδιασμού. Την ίδια στιγμή προβλέπονται πολλαπλάσια επιβατικά αυτοκίνητα, τα οποία θα φέρουν την τεχνολογία των κυψελών υδρογόνου.
Αυτή τη στιγμή, τα μοναδικά αυτοκίνητα υδρογόνου που πωλούνται επίσημα από τις αυτοκινητοβιομηχανίες είναι το Toyota Mirai και το Hyundai Nexo. Οι δύο εταιρείες έχουν επενδύσει πολύ στο υδρογόνο, παραμένοντας δυναμικά και στην ηλεκτροκίνηση. Πριν χρόνια η Honda πουλούσε το Clarity με υδρογόνο, όμως τελικά το μοντέλο αποσύρθηκε. Σε αυτή την προσπάθεια θα πρέπει να επισημάνουμε και την εξέλιξη μοντέλου υδρογόνου από την BMW. Η Daimler από την άλλη, ανήκει στους κατασκευαστές που είχαν επενδύσει πολλά χρήματα στην υδρογονοκίνηση, όμως σταμάτησαν και συγκεντρώθηκαν αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση.
Όλα τα μοντέλα παραγωγής διαθέτουν μπαταρίες και ηλεκτροκινητήρες. Σήμερα είναι διαθέσιμα σε συγκεκριμένες αγορές που υπάρχει δίκτυο ανεφοδιασμού με υδρογόνο τόσο στην Ευρώπη όσο και στις ΗΠΑ.
Από την άλλη δεν θα πρέπει να παραλείψουμε τις δηλώσεις του Elon Musk (CEO της Tesla) και του Herbert Diess (CEO του Volkswagen Group), ότι το υδρογόνο δεν έχει μέλλον. Σε αντίθεση με την Τoyota που πιστεύει στο υδρογόνο και έχει επενδύσει σε αυτό σε μεγάλο βαθμό. Και η επιμονή της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας δεν μπορεί να χαρακτηριστεί αβάσιμη. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η ηλεκτροκίνηση ήρθε για να μείνει και η ανάπτυξη του υδρογόνου θα είναι τέτοια που θα λειτουργήσει συμπληρωματικά, καταλαμβάνοντας και αυτή ένα μεγάλο ποσοστό από τις πωλήσεις.
Κυριάκος Παρασίδης
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ