Το 25% της ενεργειακής κατανάλωσης στην ΕΕ, ποσοστό ίσο με αυτό που κατέχει σήμερα το αέριο, θα μπορούσε να καλύψει η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες των κτηρίων της ενωμένης Ευρώπης, στη βάση της σχετικής κοινοτικής πολιτικής, όπως επισήμανε σήμερα ο σύμβουλος του ελληνικού Συνδέσμου Εταιριών Φωτοβολταϊκών (ΣΕΦ) Στέλιος Ψωμάς, μιλώντας στο 13ο συνέδριο, με τίτλο «SEE Energy Dialogue», που διοργανώνει υβριδικά στη Θεσσαλονίκη το Ινστιτούτο Ενέργειας ΝΑ Ευρώπης (ΙΕΝΕ).
Κατά τον ίδιο, τα μικρά φωτοβολταϊκά στις στέγες μπορούν να λειτουργήσουν σαν ασπίδα για την προστασία των καταναλωτών από τις υψηλές τιμές ενέργειας, σε μια περίοδο που ο πόλεμος στην Ουκρανία «ταρακουνάει» την παγκόσμια αγορά ενέργειας.
«Μέχρι σήμερα, η ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) είχε ως κινητήριες δυνάμεις την πολιτική και το κόστος. Σήμερα έχει ως βασική κινητήρια δύναμη την ίδια την ιστορία. Ο πόλεμος στην Ουκρανία επιτάχυνε τα πράγματα και για πρώτη φορά έχουμε ένα πακέτο κοινοτικών μέτρων, το “RePower EU”, που έχει ως στόχο την απεξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα, και δεν είναι απλά “ένα ακόμα πακέτο”, αλλά κάτι θα αλλάξει το τοπίο των ΑΠΕ στην Ευρώπη κατά την τρέχουσα δεκαετία», σημείωσε ο κ. Ψωμάς και πρόσθεσε πως, για πρώτη φορά, η ΕΕ έχει συγκεκριμένη στρατηγική για την ηλιακή ενέργεια, η οποία χαρακτηρίζεται -επίσης για πρώτη φορά- από την Κομισιόν ως ο κεντρικός άξονας (kingpin) της όλης προσπάθειας στο ενεργειακό «τερέν».
Με βάση τη νέα πολιτική της ΕΕ, υπενθύμισε ο κ. Ψωμάς, από το 2026 καθίσταται πλέον υποχρεωτική η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε όλα τα καινούργια δημόσια και εμπορικά κτήρια με ωφέλιμο εμβαδόν ορόφου άνω των 250 τμ στην ενωμένη Ευρώπη, από το 2027 ισχύει η ίδια υποχρέωση και για τα ήδη υφιστάμενα (δημόσια και εμπορικά) και από το 2029 επεκτείνεται και στα νέα οικιστικά ακίνητα. «Στο πλαίσιο δε του νέου εθνικού κλιματικού νόμου, που ψηφίστηκε πριν από λίγες ημέρες στην Ελλάδα, προβλέπεται ότι η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στη στέγη όλων των νέων εμπορικών κτηρίων καθίσταται υποχρεωτική ήδη από το 2023, κάτι που είναι game changer (δημιουργεί νέους όρους του παιχνιδιού) γιατί ανοίγει νέες αγορές για τα φωτοβολταϊκά και για πρώτη φορά εμπλέκει τους ίδιους τους πολίτες πιο ενεργά στην επίτευξη των στόχων για την ενέργεια.
Πολεμώντας με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για τις …μπαταρίες
Η νέα κοινοτική νομοθεσία προβλέπει επίσης ότι τα κτήρια χρειάζεται να σχεδιάζονται στο εξής «solar-ready», δηλαδή να μην είναι απλά ενεργειακά αποδοτικά, αλλά και εξαρχής έτοιμα να υποδεχτούν φωτοβολταϊκά συστήματα. Η ίδια κοινοτική στρατηγική υποστηρίζει επίσης την αποθήκευση και τις αντλίες θερμότητας. Ειδικά για την αποθήκευση, ο κ.Ψωμάς ανέφερε ενδεικτικά ότι αυτή μπορεί σχεδόν να διπλασιάσει το ποσοστό ιδιοκατανάλωσης (self-consumption) ενέργειας, πχ, σε ένα εμπορικό ακίνητο, στο 93,7% από 57,2%. Όταν δε, αυτό μεταφραστεί σε κόστος, «ακόμα και με τις σημερινές υψηλές τιμές (της ηλιακής ενέργειας), που αναμένουμε ότι θα διατηρηθούν σε ανοδική τροχιά το 2023, και αναμένεται να αρχίσουν να ξαναμειώνονται το 2024», θα παραμείνει πολύ χαμηλότερο (σε σύγκριση με εκείνο που αφορά την ηλεκτρική ενέργεια από συμβατικές πηγές).
Όπως είπε ο κ. Ψωμάς, αυτή τη στιγμή όλα λειτουργούν υπέρ της περαιτέρω ανάπτυξης των φωτοβολταϊκών, με τον μεγαλύτερο ανταγωνισμό για τον κλάδο να προέρχεται από τα …ηλεκτρικά αυτοκίνητα, λόγω των μπαταριών. Σταθερές εφαρμογές -όπως τα φωτοβολταϊκά- και αυτοκίνητα διαγκωνίζονται για τις μπαταρίες. «Ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής για τις σταθερές εφαρμογές είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, γιατί μας παίρνουν όλη την παραγωγή μπαταριών. Πρέπει να πολεμάμε ποιος θα πάρει πρώτος τις μπαταρίες», είπε χαρακτηριστικά ο σύμβουλος του ΣΕΦ._
Αλεξάνδρα Γούτα
φωτογραφία αρχείου
πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ